<

Układ odpornościowy i witamina D

Witamina D i układ odpornościowy

Po powrocie do szkoły po wakacjach, kiedy nadchodzą zimniejsze dni, zaczyna się okres, kiedy wasza odporność będzie z pewnością wystawiona na próbę. Dzieci spędzają więcej czasu w pomieszczeniach, kontaktując się z wieloma innymi dziećmi, bawiąc się tymi samymi zabawkami i korzystając z tych samych sprzętów. Chociaż małe dzieci chorują częściej, ponieważ ich układ odpornościowy wciąż się rozwija, często zdarza się to również nastolatkom, powodując gorsze samopoczucie. W tym poście przyjrzymy się, w jaki sposób możecie wspierać układ odpornościowy swojej rodziny z pomocą witaminy D.

Znaczenie witaminy D

Witamina D jest jedną z najważniejszych witamin dla naszego ogólnego stanu zdrowia. Jej najbardziej znaną funkcją jest przyczynianie się do utrzymania prawidłowego poziomu wapnia we krwi - składnika odżywczego, który jest potrzebny do utrzymania prawidłowego stanu kości i zębów, a także do utrzymania mocnych kości w starszym wieku. Witamina D pomaga organizmowi wchłaniać wapń i fosfor, które przyjmujemy wraz z pokarmem. Dlatego odpowiedni poziom witaminy D może pomóc w utrzymaniu prawidłowego zdrowia kości.

Co więcej, najnowsze badania wiążą witaminę D z dobrze funkcjonującym układem odpornościowym. Badania te sugerują, że witamina D jest częścią złożonego procesu, w którym system obronny organizmu jest uruchamiany, kiedy jest to potrzebne. Ale utrzymywanie odpowiednich poziomów witaminy D przez cały rok może być trudne.

Przyjmowanie odpowiedniej ilości witaminy D

Witamina D jest tak istotna dla naszego zdrowia, że nasze organizmy ewoluowały, aby wytwarzać ją samodzielnie. Ekspozycja na promienie słoneczne (szczególnie promienie UVB) jest naturalnym sposobem na uzyskanie wystarczającej ilości witaminy D, dlatego jest ona często nazywana słoneczną witaminą. Jednak w zależności od klimatu, w którym żyjemy i pory roku, zapewnienie niezbędnej ekspozycji na słońce w celu wytworzenia wystarczającej ilości witaminy D w organizmie przez cały rok może stanowić duże wyzwanie. Ponadto niektóre grupy mają zwiększone zapotrzebowanie na witaminę D, jak na przykład kobiety w ciąży, osoby starsze lub przyjmujące niektóre leki. Oto kilka wskazówek, jak zapewnić sobie wystarczającą ilość witaminy D.

Światło słoneczne

Jak wspomnieliśmy powyżej, uzyskanie odpowiedniej ilości światła słonecznego w celu wytworzenia witaminy D nie jest łatwym zadaniem w określonych porach roku, ale jest to oczywiście możliwe. Spędzanie czasu na świeżym powietrzu to najlepszy sposób na uzyskanie potrzebnej dawki promieni UVB. Na marginesie: Badania sugerują, że promienie słoneczne dostające się przez okno nie są wystarczające, dlatego niestety umieszczenie komputera dziecka obok nasłonecznionego okna nie wystarczy. W zależności od pory roku i temperatury na zewnątrz, odsłonięcie twarzy i (jeśli jest wystarczająco ciepło) przedramion jest doskonałym sposobem na uzyskanie potrzebnej dawki tych promieni. W ciemniejszych miesiącach jesieni i zimy uzyskanie zalecanych 10-30 minut bezpośredniego światła słonecznego kilka razy w tygodniu może być szczególnie trudne, dlatego zaleca się również wychodzenie na zewnątrz około południa, kiedy światła słonecznego jest najwięcej. Latem, oczywiście, należy uważać, aby unikać nadmiernego bezpośredniego działania promieni słonecznych. Dlaczego więc nie zorganizować rodzinnego spaceru lub przejażdżki rowerowej, aby uzupełnić witaminę D razem?

Zdrowa dieta

Zdrowa, zrównoważona dieta bogata w minerały i witaminy ma kluczowe znaczenie dla ogólnego stanu zdrowia. Tak więc odpowiednia równowaga składników odżywczych w każdym przypadku wspomoże układ odpornościowy waszej rodziny. Jednak niektóre pokarmy mają wyższą zawartość witaminy D niż inne i mogą dać wam jej dodatkowy zastrzyk. Oto kilka naturalnych źródeł witaminy D…

  • Tłuste ryby, takie jak śledź, łosoś i sardynki
  • Olej z wątroby dorsza
  • Awokado
  • Żółtko jaja
  • Mleko krowie

Jednak w porównaniu z poziomem witaminy D wytwarzanej przez organizm z promieni UVB, jej zawartość w tych produktach jest dość niska, i musielibyście codziennie spożywać ich znaczną ilość, aby zaspokoić zapotrzebowanie na witaminę D. Być może zauważyliście również, że większość tych produktów jest pochodzenia zwierzęcego - więc dieta bogata w witaminę D może być problematyczna dla wegetarian lub wegan.

Suplementy

Jeśli wy lub wasze dzieci zwykle nie spędzacie zbyt wiele czasu na zewnątrz, stosujecie dietę wegetariańską lub zaliczacie się do jednej z grup, które wymagają zwiększonego spożycia witaminy D, suplement może być dobrym rozwiązaniem. W miesiącach zimowych suplementacja może być cenna dla wszystkich żyjących w klimacie umiarkowanym. Zaledwie pięć kropli BioGaia Protectis Baby Drops lub jedna lub dwie tabletki do żucia BioGaia Protectis Chewable Tablets z witaminą D zawierają 10 µg witaminy D3, która pozwoli wam zaspokoić dzienne zapotrzebowanie (zalecana dzienna dawka dla małych dzieci wynosi 10 µg, a dla starszych dzieci i dorosłych 15 µg). Przyjmowanie obu tych postaci suplementu jest proste i wygodne, i można je wszędzie ze sobą zabrać. Krople BioGaia Baby Drops nie mają smaku i można je mieszać z mlekiem lub jedzeniem, a nasze tabletki do żucia mają przyjemny pomarańczowy smak, uwielbiany przez większość dzieci.

Produkty BioGaia zawierają również Lactobacillus reuteri Protectis, gruntowanie przebadany szczep bakterii kwasu mlekowego, który może pomóc w utrzymaniu odpowiedniej koncentracji naturalnej mikroflory w jelitach. Dlatego, oprócz dostarczania witaminy D, BioGaia uzupełnia również mikroflorę jelitową cennymi bakteriami. Biorąc pod uwagę zasadniczą rolę, jaką nasze jelita pełnią w systemie obronnym naszego organizmu (około 80% naszej tkanki odpornościowej znajduje się w przewodzie pokarmowym!), utrzymywanie ich w dobrym stanie, pełnych cennej mikroflory, z pewnością nie może zaszkodzić.

Ponadto istnieją inne rzeczy, które można robić, aby wspierać zdrowie układu odpornościowego w rodzinie. Zachęcajcie dzieci do częstej aktywności fizycznej (nawet w chłodniejszych miesiącach), dbajcie, aby wysypiały się, zwracajcie uwagę na oznaki stresu i wpajajcie im dobre nawyki mycia rąk od najmłodszych lat. Wszystkie te wskazówki sprawią, że będą dobrze przygotowane na chłodniejsze miesiące roku!

posts_form

Application
Strona korzysta z plików Cookies w celu realizacji usług,
zgodnie z Polityką Prywatności.
OK