<

Jak wzmocnić osłabiony organizm?

Przyczyny osłabienia organizmu mogą być różne, ale objawy są zawsze takie same: spadek odporności i zwiększona zapadalność ma infekcje, złe samopoczucie, uczucie ciągłego zmęczenia, a także znaczące pogorszenie wyglądu. Recepta też jest tylko jedna: jak najszybsze wdrożenie programu wzmocnienia organizmu.
Silny organizm to zdrowy organizm. To truizm, ale warto go przypominać. Osłabienie organizmu zawsze wiąże się bowiem z osłabieniem układu immunologicznego. A gdy odporność spada, jesteśmy bardziej narażeni na wszelkie infekcje. Powoduje to efekt błędnego koła, bo każda infekcja dodatkowo nas osłabia.

Kiedy organizm jest osłabiony?

Przyczyn osłabienia organizmu jest bardzo dużo. Może to być efekt choroby, szczególnie jeśli towarzyszyło jej leczenie antybiotykami. Zdecydowanie częściej jest to jednak konsekwencja niewłaściwego trybu życia i eksploatowania swojego organizmu ponad miarę. Szczególnie źle działa nieprawidłowo zbilansowana dieta, która nie dostarcza nam wystarczającej liczby składników odżywczych, a także niedobory snu oraz nadużywanie alkoholu czy papierosów, choć nawet kawa w nadmiarze jest szkodliwa. Dodajmy do tego brak ruchu i przewlekły stres a mamy gotowy przepis na spadek energii życiowej i odporności. Jeśli wnikliwie obserwujemy swój organizm, zauważymy też, że osłabienie pojawia się cyklicznie i sezonowo: zwykle wczesną wiosną oraz jesienią. To momenty, w których warto zwrócić szczególną uwagę na dbanie o swoją odporność.

Jak poprawić odporność?

Aby poprawić odporność trzeba przede wszystkim usunąć szkodliwe – opisane wyżej – czynniki, które ją obniżają. Jednym słowem – trzeba zadbać o to, żeby prowadzić zdrowy tryb życia i codziennie zwracać uwagę na potrzeby swojego organizmu. Od czego zacząć? Przede wszystkim od zapewnienia sobie odpowiedniej ilości snu na dobę. Siedem godzin to absolutne minimum dla dorosłego człowieka – pod warunkiem, że zadbamy o właściwe warunki gwarantujące wysoką jakość snu. Co to oznacza? Dobre zaciemnienie i ciszę w sypialnie, pomieszczenie powinno być też wywietrzone – dobrym nawykiem jest także spanie przy uchylonym oknie, by stale był dopływ świeżego powietrza. Temperatura panująca w sypialni powinna być dość niska. Zaleca się też usunięcie z okolic łóżka urządzeń elektronicznych, a także rezygnację z korzystania z ekranów na minimum godzinę przed pójściem spać. Te drobne zmianą sprawią, że będziemy się wysypiać i wstawać wypoczęcie. Dobrym nawykiem jest też krótka drzemka w ciągu dnia: kwadrans do pół godzin takiego wypoczynku zregeneruje organizm i jest inwestycją w jego wzmocnienie.
Bardzo ważne jest też wprowadzenie zmian w diecie. Należy zacząć od wykluczenie wysoko przetworzonych produktów typu fast food oraz słodyczy, w tym słodkich napojów, a także ograniczyć kawę czy alkohol. Warto oprzeć dietę o takie produkty jak pełnoziarniste pieczywo, różne kasze i warzywa. Codziennie na naszych talerzach powinny znajdować się też owoce, ograniczamy natomiast czerwone mięso. Lepiej zastąpić je dobrej jakości drobiem czy mięsek z królika. Jak najczęściej w jadłospisie powinna też gościć tłuste ryby – zawierają one kwasy tłuszczowe działające bardzo korzystnie na układ immunologiczny. W diecie nie powinno też zabraknąć kiszonek oraz kefirów czy jogurtu naturalnego. Dlaczego? Produkty te zawierają naturalne probiotyki, które wzmacniają florę bakteryjną w jelitach, a to jeden z kluczowych elementów w naszym systemie odpornościowym.

Jak wzmocnić układ immunologiczny u dorosłych?

Nie ma „magicznych tricków”, które sprawią, że nasz system immunologiczny będzie sprawny i gotowy, by stawić czoła infekcjom. Są jednak sposoby, które pomogą go skutecznie wzmocnić. Jednym z nich jest hartowanie, czyli poddawanie organizmu naprzemiennie niskim i wysokim temperaturom. Jak to zrobić? Można pójść do sauny – sesja w gorącej parze, a następnie chłodny natrysk to właśnie hartowanie. W przypadku tego zabiegu ważna jest jednak regularność, a mało kto może sobie pozwolić na częste seanse w saunie. Dlatego hartować możemy się we własnej łazience. Wystarczy stosować naprzemienne ciepłe i zimne natryski – na początku zakres temperatur jest niewielki, przyzwyczajamy się powoli, by po jakimś czasie stosować naprzemiennie strumienie gorącej i lodowatej wody. Jeśli mamy taką możliwość zimą możemy też… przebiec się boso po śniegu, a następnie rozgrzać się w domu. Rodzajem hartowania jest też morsowanie, choć to już wariant dla bardziej zaawansowanych.
Kluczowa dla wzmocnienia układu immunologicznego jest też regularna aktywność fizyczna. Lepiej niż wyczynowe uprawianie sportu czy intensywny wysiłek od czasu do czasu sprawdza się codzienna aktywność o umiarkowanym natężeniu. Idealnie, jeśli odbywa się w plenerze. Już codzienny półgodzinny spacer znacząco wpłynie na poprawę naszej odporności. 
Preparaty na wzmocnienie organizmu
W aptekach znajdziemy bardzo duży wybór preparatów zalecanych na poprawę odporności. Które z nich wybrać? Na jakie składniki postawić? Zacznijmy od klasyki, jaką jest duża dawka witaminy C połączona z rutyną. Preparaty takie zalecane są często podczas przeziębienia, jednak możemy stosować je profilaktycznie, szczególnie jesienią i zimą, czyli w sezonie nasilonych infekcji. Możemy też sięgnąć po preparaty ziołowe: na wzmocnienie organizmu zaleca się między innymi wyciąg z czystka, rumianku, bzu czarnego czy nagietka. Jeśli mamy stresujący moment w życiu, wzmocnimy organizm, niwelując ten czynnik poprzez suplementację preparatów na przykład z wyciszającą melisą. W przypadku, gdy źródłem osłabienia organizmu może być zła dieta, dobrym pomysłem będą preparaty, które znajdziemy pod hasłem „detoks” – pomogą nam one przy użyciu naturalnych składników oczyścić organizm z toksyn, co także poprawi wydolność systemu immunologicznego. 

Leki na wzmocnienie organizmu po chorobie

Po jakie preparaty sięgnąć, jeśli osłabienie organizmu jest efektem choroby? W przypadku, gdy stosowana była antybiotykoterapia konieczne jest suplementowanie probiotyków nie tylko w czasie tej kuracji, ale też po jej zakończeniu, bo bez odbudowy nadwątlonej flory bakteryjnej nie możemy liczyć na odzyskanie wysokiej odporności organizmu. Warto postawić też na suplementację preparatów zawierających kwasy omega – może to być tran lub olej z wiesiołka. Bardzo dobrze wpływają one na osłabioną odporność. Wśród polecanych składników leków na wzmocnienie po chorobie znajduje się też echinacea. 
Jeśli w wyniku choroby straciliśmy sporo na wadze, w ramach wzmocnienia organizmu warto sięgnąć po tzw. nutridrinki – są to odżywcze preparaty, które pomogą uzupełnić niedobory kalorii oraz składników odżywczych. Płynna postać ułatwia trawienie, co jest ważne w przypadku osłabionego organizmu. 

Witaminy na wzmocnienie organizmu

Witaminy odgrywają bardzo ważną rolę dla poziomu naszej odporności. Nieprzypadkowo najbardziej osłabieni jesteśmy wczesną wiosną - to czas, gdy bardzo trudno o lokalne, zdrowe i pełne witamin produkty. Dziś oczywiście możemy to uzupełniać produktami z całego świata oraz suplementami, jednak warto pamiętać, że jest to zawsze gorsza opcja niż witaminy czerpane ze świeżych warzyw i owoców z lokalnych upraw.
Jakie witaminy są najważniejsze dla naszej odporności? To przede wszystkim witamina C, a także witaminy A, D i E oraz B6. Gdzie je znajdziemy? Marchewka, natka pietruszki, szpinak, brokuły, papryka, a także truskawki czy cytrusy – to wszystko produkty, których nie może zabraknąć w diecie wzmacniającej odporność. W przypadku witaminy D niezbędna jest suplementacja, bo w naszym klimacie większość osób ma poważne niedobory – to efekt niskiego nasłonecznienia przez większą część roku. W miarę możliwości należy jednak dbać o przebywanie jak najwięcej na zewnątrz, bo to pozwala na stymulowanie naturalnej produkcji tej witaminy. Pamiętajmy też, że witaminy A, D i E rozpuszczają się w tłuszcza, warto więc do warzyw z ich zawartością dodawać odrobinę oliwy.

 

posts_form

Application
Strona korzysta z plików Cookies w celu realizacji usług,
zgodnie z Polityką Prywatności.
OK