<

Jak wzmocnić odpornośc podczas sezonu zimowego?

 

Jak wzmocnić odporność podczas sezonu

Sezon zimowy ma swoje zalety: niepowtarzalny klimat świąteczny, możliwość wyjazdu na narty, wyjścia na lodowisko, a jeśli spadnie śnieg – spacery w białym otoczeniu. Niestety, zdarza się, że przeszkodą w korzystaniu z uroków zimy stają się liczne infekcje. Jak im zapobiec? Podpowiadamy, jak wzmocnić odporność w sezonie zimowym.

Niewątpliwie zimą chorujemy więcej. Nawet ci, którzy ogólnie cieszą się dobrym zdrowiem, w sezonie zimowym narzekają na drobne infekcje. Nawet jeśli nie są one poważne, uporczywy katar, pokasływanie czy uczucie osłabienia mogą skutecznie uprzykrzyć życie. A ci, których odporność generalnie jest nieco słabsza niejednokrotnie mają za sobą kilka infekcji zanim jeszcze nastanie zima kalendarzowa. Dlaczego tak się dzieje? Co sprawia, że właśnie zimą chorujemy tak często?

Zima: przyczyny spadku odporności

Zwiększona częstotliwość infekcji w sezonie zimowym ma złożone przyczyny. Z jednej strony jesteśmy po prostu atakowani większą liczbą wirusów niż latem czy wiosną. Dodajmy do tego bakterie i zarodki grzybów a mamy gotowy przepis na infekcję. Szczególnie, że w wielu miejscach pracy czy placówkach edukacyjnych brak jest nawyku regularnego wietrzenia pomieszczeń, a to element higieny, który minimalizuje liczbę wirusów. Jeśli więc przez kilka godzin dziennie przebywamy w zamkniętym pomieszczeniu, nasz organizm niemal nieustannie atakowany jest przez szkodliwe drobnoustroje.

Co więcej, zima to okres, gdy nasza odporność naturalnie spada. Dlaczego tak się dzieje? Jedna z przyczyn jest prawdopodobnie coraz krótszy – w naszej części globu – dzień, a co za tym idzie, mniejsza ekspozycja na promienie słoneczne niezbędne do wytwarzania witaminy D. A jest to jedna z witamin, które mają niebagatelny wpływ na to, jak funkcjonuje nasz układ immunologiczny. Aura niejednokrotnie nie zachęca do spacerów, a brak aktywności fizycznej też źle wpływa na odporność. Podobnie jak monotonna dieta, z mniejszą liczbą warzyw i owoców – gdy nadchodzi zima kalendarzowa w Polsce maleje liczba sezonowych produktów. Oczywiście zawsze możemy posiłkować się egzotycznymi produktami, ale są one dość drogie, a poza tym nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że wartość odżywcza lokalnych i sezonowych warzyw i owoców jest najwyższa. Efekt? Częste przeziębienia a nawet grypa – te dwie choroby należą do najczęściej spotykanych w sezonie zimowym.

Grypa: objawy

Grypa ma dość charakterystyczne objawy, które trudno jest pomylić z innymi. Charakterystyczna dla tej choroby jest wysoka gorączka, ból mięśni i dreszcze, a także ból głowy i uczucie silnego osłabienia. Mogą, ale nie muszą im towarzyszyć katar oraz kaszel, zdarzają się trudności z oddychaniem i uczucie ucisku w klatce piersiowej. 

Ile trwa grypa?

Grypa zazwyczaj trwa kilkanaście dni. Za średni czas trwania tej choroby możemy uznać dwa tygodnie. Trzeba się jednak liczyć z tym, że uczucie osłabienia może potrwać znacznie dłużej. Szczególnie po ciężkim przebiegu grypy potrzebujemy więcej czasu, żeby w pełni wrócić do zdrowia i wcześniejszej formy.

Grypa a przeziębienie

Przeziębienie zwykle jest dość lekką infekcją, natomiast grypa to znacznie poważniejsza choroba, z możliwymi długofalowymi negatywnymi konsekwencjami, dlatego ważne jest, żeby umieć odróżnić te dwa schorzenia. Jakie objawy są charakterystyczne dla przeziębienia? Przede wszystkim są to katar i kaszel, ból gardła i zatkany nos, rzadziej ból głowy. Kaszel przy przeziębieniu raczej jest mokry, z koniecznością odksztuszania, natomiast jeśli pojawia się w czasie grypy jest to raczej kaszel suchy i duszący. Rzadko podczas przeziębienia pojawia się natomiast wysoka gorączka czy dreszcze oraz ból mięśni. Warto też wiedzieć, że objawy grypy zazwyczaj pojawiają się nagle, natomiast przeziębienie rozwija się powoli, a objawy nasilają się powoli, nawet przez kilka dni.

Wzmocnij odporność i uniknij chorób zimą

Zarówno grypa jak i przeziębienie to choroby wywoływane przez wirusy, przy czym w przypadku grypy mamy do czynienia w zasadzie tylko z wirusami typu A, b i C, natomiast przeziębienie może zostać wywołane przez jeden z ponad dwustu wirusów. Dlatego też najlepsza profilaktyką obu tych chorób jest wzmocnienie odporności. Szczególna uwagę należy na to zwrócić zimą. Jakie działania podjąć, by poprawić funkcjonowanie układu immunologicznego?

  • Odpowiednia ilość snu jest fundamentalna – minimum osiem godzin na dobę znacząco podnosi odporność. Jeśli nie udaje nam się tyle spać w nocy, warto zaplanować krótką drzemkę popołudniową. To najlepszy sposób na regenerację. Niedobory snu bardzo szybko sprawiają, że organizm staje się podatny na atak wirusów. Już po kilku zarwanych nocach prawdopodobieństwo infekcji znacząco rośnie.
  • Aktywność fizyczna zimą może być sporym wyzwaniem, ale warto pamiętać, że regularny ruch, najlepiej na zewnątrz, to najlepsza inwestycja w zdrowie: nie tylko wzmacnia odporność, ale też pomaga utrzymać prawidłową masę ciała i obniża ryzyko wielu schorzeń. Na szczęście nie musimy planować forsownych treningów: spacer czy półgodzinny marsz bardzo korzystnie wpływają na odporność
  • Dobrze zbilansowana dieta jest fundamentem dbania o układ immunologiczny. Jej podstawą powinny być warzywa, owoce, chude mięso i tłuste ryby, a także produkty pełnoziarniste i kasze. Proste i lekkie dania dostarczą niezbędnych składników odżywczych. Ponieważ zimą mamy ograniczony dostęp do świeżych produktów, warto sięgać po ich zamienniki – najlepsze będą mrożonki, bo w procesie mrożenia zachowuje się bardzo dużo wartościowych składników. Mrożonki będą niezastąpione przy przygotowywaniu lekkich zup warzywnych czy owocowych koktajli, które będą naszym zimowym zastrzykiem energii.
  • Unikaj używek. Alkohol i papierosy fatalnie wpływają na odporność – to fakt powszechnie znany. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę z tego, że zamiłowanie do czarnej kawy może okazać się zgubne dla naszego układu immunologicznego. Dzieje się tak dlatego, że kawa wypłukuje z organizmu witaminę C, a jej niedobory zwiększają podatność na infekcje.
  • Sięgnij po suplementy. Suplementy nigdy nie zastąpią dobrze zbilansowanego jadłospisu i nie to jest ich rolą. Jak sama nazwa wskazuje, mają one uzupełniać dietę o te składniki, które szczególnie trudno jest pozyskać z pożywienia lub są one trudno przyswajalne. Co suplementować? Zima to moment, gdy powinniśmy sięgnąć po witaminę D. Warto suplementować też witaminę C, bo ma ona bardzo duży wpływ na poziom naszej odporności. Skuteczna jest też suplementacja kwasów omega. Produktem o dobrze udokumentowany wpływie na odporność jest także tran.

Myśląc o zdrowiu w sezonie zimowym, weźmy też pod uwagę szczepienie na grypę. Szczepionka uodporni nas na wirusy grypy. Ważnym elementem profilaktyki chorób w sezonie zimowym jest też higiena – należy często i starannie myć ręce, wietrzyć pomieszczenia, a także unikać zatłoczonych miejsc i kontaktu z osobami, które mają objawy infekcji.

posts_form

Application
Strona korzysta z plików Cookies w celu realizacji usług,
zgodnie z Polityką Prywatności.
OK