<

Jak wzmocnić odporność podczas przeziębienia?

Jak wzmocnić odporność podczas przeziębienia?

Przeziębienie to infekcja wirusowa, która zwykle nie ma ciężkiego przebiegu, jednak bywa mocno uciążliwa, a jej objawy są nieprzyjemne. Podpowiadamy, jak wzmocnić odporność podczas przeziębienia, że by jak najszybciej pozbyć się przykrych objawów i wrócić do zdrowia.

Choć słowo „przeziębienie” mogłoby sugerować, że to choroba wywołana przez zimno, jej przyczyną są wirusy. A konkretnie może to być jeden z ponad 200 gatunków wirusów. Skąd skojarzenie z chłodem? Jeśli przemarzniemy, mechanizmy układu immunologicznego słabną i łatwiej dochodzi do infekcji. Na atak wirusów jesteśmy bowiem narażeni każdego dnia, szczególnie w sezonie jesienno-zimowym, kiedy są najaktywniejsze. Od sprawnego działania układu immunologicznego zależy, czy dojdzie do infekcji, a także – jeśli choroba już się pojawi – jak szybko wrócimy do zdrowia.

Przeziębienie: ile trwa i jakie są jego objawy?

Przeziębienie jest raczej lekką infekcją górnych dróg oddechowych. Zwykle nie trwa dłużej niż tydzień, przy czym pierwsze trzy dni to najbardziej nasilone objawy, następnie powoli wracamy do zdrowia. Jak rozpoznać przeziębienie? Do najbardziej typowych objawów przeziębienia należą katar i niedrożny nos oraz ból gardła, zwykle połączony z kaszlem i chrypką. Przeziębieniu może też towarzyszyć ból głowy i ogólnie pogorszone samopoczucie. Wysoka gorączka należy do rzadkości, jednak może pojawić się lekki stan podgorączkowy. Jeśli objawom przeziębienia towarzyszy ból mięśni, dreszcze i wysoka gorączka możliwe, że mamy do czynienia z inną chorobą, a mianowicie z grypą. Niezbędny jest wówczas kontakt z lekarzem, bo to zdecydowane poważniejsza choroba o możliwych powikłaniach. 

Jak szybko wyleczyć przeziębienie?

Znane powiedzenie mówi, że katar leczony trwa tydzień, a nieleczony siedem dni. To samo dotyczy przeziębienia. Nie ma żadnego „magicznego sposobu”, żeby w jeden dzień wyzdrowieć. Możemy jednak podjąć pewne działania, by szybciej pozbyć się nieprzyjemnych objawów. Od czego zacząć? Przede wszystkim im szybciej zaczniemy działać, tym lepiej. Idealnie, jeśli już przy pierwszych objawach przeziębienia możemy zostać w domu i odpocząć, wyspać się. Sen nieprzypadkowo nazywany jest najlepszym lekarstwem – jego niedobory bardzo negatywnie wpływają na pracę układu immunologicznego. Kiedy się wyśpimy, mechanizmy obronne odpowiedzialne za walkę z wirusami będą skuteczniejsze, a to oznacza krótsze chorowanie. Co ważne, jeśli zostaniemy w domu, nie będziemy też roznosić wirusów i zarażać innych, na przykład współpracowników.

Jeśli chcemy szybko wyleczyć przeziębienie, pozostanie w domu wykorzystajmy na wypoczynek. Warto zostać w łóżku, nie forsować się, dobrze działa też silne pocenie. Kluczowe jest też picie dużych ilości wody oraz jedzenie wartościowych, lekkostrawnych posiłków. Należy też pamiętać o regularnym wietrzeniu pomieszczeń. 

Domowe sposoby na przeziębienie

Leczenie przeziębienia polega przede wszystkim na łagodzeniu objawów, głownie kataru i kaszlu. W aptekach znajdziemy sporo specyfików, które ułatwią nam to zadanie, jednak warto sięgnąć też po domowe sposoby na przeziębienie. Zacznijmy od dostarczenia organizmowi dużej dawki witaminy C. To właśnie suplementowanie tej witaminy najczęściej zalecają lekarze przy przeziębieniu. Zamiast jednak sięgać po tabletki, poszukajmy naturalnych źródeł witaminy C. Znajdziemy ją oczywiście w cytrusach, ale jeszcze bogatszym źródłem jest natka pietruszki. Koktajl z natki pietruszki, z wodą, sokiem z cytryny i dodatkiem miodu i witaminowa bomba, która pomoże uporać się z wirusami atakującymi organizm. Dużo witaminy C zawiera też napar z owoców dzikiej róży, a także kapusta kiszona i jarmuż. Ten ostatni także można stać się bazą do wzmacniającego koktajlu witaminowego. 

Sposoby na przeziębienie polecane przez nasze babcie to też sięganie po cebulę i czosnek, a więc produkty o silnym działaniu przeciwbakteryjnym i przeciwwirusowym. Choć nie każdy lubi charakterystyczny zapach czosnku, przez dwa – trzy dni warto się przemóc i jeść go jak najwięcej, na przykład w postaci zmiażdżonych ząbków na chlebie z masłem. W czasie przeziębienia warto też sięgać po syrop z cebuli – wykonamy go bardzo łatwo, krojąc cebulę w plastry i zasypując cukrem. Już po kilku godzinach syrop będzie gotowy. Zrobimy go szybciej, jeśli cebulę będziemy dodatkowo ugniatać i rozcierać z cukrem. Kilka łyżeczek takiego domowego syropu dziennie znacząco poprawi stan zdrowia osoby z przeziębieniem.

Domowe sposoby na przeziębienie obejmują także sięganie po napary ziołowe. Napar z rumianku działa oczyszczająco, lipa i czarny bez rozgrzewają i wspomagają układ odpornościowy. Napary możemy słodzić miodem, którego spożywanie też jest zalecane w czasie infekcji. Na bolące gardło pomoże natomiast płukanie wodą z solą. Pamiętajmy też o nawilżaniu powietrza, przyniesie to ulgę podrażnionej śluzowce. 

Jak wzmocnić odporność?

Najlepszym sposobem na przeziębienie jest jednak podniesienie ogólnej odporności organizmu. Im sprawniej działa system immunologiczny, tym mniejsze ryzyko infekcji i łagodniejszy jej przebieg, jeśli jednak do przeziębienia dojdzie. Dlatego szczególnie jesienią i zimą, gdy wirusy są najaktywniejsze, a nasza odporność naturalnie obniżona, warto skoncentrować się na jej poprawie. Jak to zrobić? Zacznijmy od zadbania o zdrowy tryb życia. Fundamentem dobrego funkcjonowania układu immunologicznego jest sen. Jego niedobory bardzo szybko osłabią organizm i zwiększają jego podatność na infekcje. Dlatego ośmiogodzinny sen w ciemnej i chłodnej sypialni ma ogromne znaczenie dla naszej odporności na wirusy. 

Kolejnym filarem odporności jest dobrze zbilansowana dieta. Układowi immunologicznemu sprzyja jadłospis bogaty w warzywa i owoce, kasze i produkty pełnoziarniste. W diecie nie powinno zabraknąć produktów takich jak kefir czy kiszonki, które są naturalnymi probiotykami. Warto włączyć do swojego jadłospisu czosnek, cebulę, miód, imbir i ostrą paprykę oraz kurkumę – to wszystko produkty mające silne działanie antybakteryjne i przeciwwirusowe. Ich regularne spożywanie świetnie wpływa na odporność na infekcje. 

Kolejny bardzo ważny element to aktywność fizyczna. Regularny ruch jest niezbędny, żeby utrzymać organizm w dobrej formie. Uwaga: nie chodzi o forsowne treningi. Wystarczy umiarkowany wysiłek, jednak regularny, minimum trzy razy w tygodniu, a najlepiej – codziennie. Świetnie sprawdzają się aktywności na powietrzu, może to być choćby zwykły spacer, marsz po lesie, jazda na rowerze czy rolkach. Każda forma ruchu sprzyja zdrowiu. Ważne jest też hartowanie się poprzez regularne wychodzenie z domu bez względu na panującą aurę. 

posts_form

Application
Strona korzysta z plików Cookies w celu realizacji usług,
zgodnie z Polityką Prywatności.
OK